www.sitipayung.com.my

Friday, November 13, 2015

Strategi Perniagaan Ramly-Siti Payung

Strategi Perniagaan Ramly.

Saya pernah mendengar bagaimana pemilik Ramly Burger mencuba sedaya upaya memperkenalkan jenamanya. Jikalau boleh saya menulis semula cara-cara beliau dan saya meniruvasi sedikit kaedah penambahan yang ‪#‎sitipayung‬ ‪#‎ianagroup‬ lakukan.

1. Wujudkan permintaan walaupun palsu. Dalam satu sharing beliau, saya tabik bagaimana beliau sendiri dan beliau mengupah anak-anak muda untuk berjalan dari warung-warung burger semata-mata untuk bertanya ada tidak dijual daging burger Ramly disitu. Ia seperti menunjukkan yang daging ramly dicari oleh pelanggan dan ada permintaan, maka pemilik warung ini apabila sudah banyak yang bertanya maka mereka pun menjual daging burger Ramly. Banyaklah channel jualannya.

2. Penjenamaan memang penting. Lakukan cap dagang kepada produk dan jangan lokek dan malas untuk lakukan marketing. Mulut ke mulut cara yang paling murah dan mudah.

3. Kekal kompetitif dengan harga murah sedikit atau setaraf. Jika kita menjual daging homemade dengan harga RM26++ untuk 14pcs harganya mungkin dah jadi Rm2/pc. Jadi bagaimana kita nak tingkatkan volume dan memberi keuntungan lebih kepada peniaga burger. Biar untung kecil tapi volumenya besar.

Kadangkala saya juga berjalan-jalan ke hotel-hotel di Miri ini, mana-mana bellboy baru saya akan test tanya mana nak cari kek lapis Sarawak apa tu yang orang cakap famous di Miri ni? SITI PAYUNG!! (dengan lagak poyo berdialek orang semenanjung). Jika dia tahu, syukurlah masih ada yang sayang. Jika ada yang tak tahu, maka terhasillah idea tinggalkan bisnes kad, katalog ataupun Guide to Siti Payung semuanya untuk menjadikan #sitipayung terus dikenali.


Jadi kita dimana? Produk anda bagaimana? Please care to share your ideas too. If you think this is beneficial share it to your friend.

No comments:

Post a Comment